FRÅGOR & SVAR
Vad skiljer Hyrias digitala tjänst från andra tjänster på marknaden?
Hyria är den enda tjänsten på den svenska marknaden som erbjuder en skräddarsydd digital lösning för bostadsrättsföreningar och bostadsrättsägare som inkluderar hela processen kring andrahandsuthyrning.
Vad gäller avseende bindningstid som medlem i Hyria?
Bindningstiden är på tolv (12) månader.
Finns det någon support om vi behöver hjälp?
Ja, support finns tillgänglig både via guider på hemsidan och via mail till info@hyria.se.
Hur skapar Hyria trygghet för bostadsrättsföreningen och dess medlemmar?
Hyria tar säkerheten för förening och medlem på största allvar. För att säkerställa ekonomisk pålitlighet genomförs kreditupplysningar på alla hyresgäster. Detta hjälper oss att identifiera eventuella risker och skydda både föreningen och medlemmarna från potentiella ekonomiska fallgropar. Hyria samlar även in och verifierar relevant personinformation för att säkerställa att alla hyresgäster är legitima och pålitliga, en process som inkluderar kontroll av identitet och bakgrund. Hyria arbetar alltid i enlighet med alla tillämpliga lagar och regler som gäller för andrahandsuthyrning i Sverige, inklusive bestämmelser som rör konsumenträttigheter och dataskydd. Hyria är en plattform där både föreningar och ägare ska känna sig trygga och säkra i varje steg av uthyrningsprocessen.
Hur blir en förening medlem i Hyria, och vilka krav ställs på föreningen?
Hyria erbjuder 3 typer av medlemskap baserat på antalet lägenheter i föreningen:
- Liten 1 – 20 lgh: 1.995 kr/år
- Mellan 21-50 lgh: 3.495 kr/år
- Stor 51 lgh eller fler: 4.995 kr/år
Avtal med Hyria tecknas av föreningens behörig(a) firmatecknare.
Vad ingår i Hyrias tjänst för bostadsrättsägaren och vad kostar tjänsten?
Bostadsrättsägaren kan använda Hyrias plattform för att hantera hela uthyrningsprocessen, från ansökan till signering av hyreskontrakt.
Tjänsten kostar 3,95 % av den hyresavgift som hyresgästen betalar enligt hyresavtalet
Hur hanterar Hyria lagring och hantering av viktiga dokument och avtal?
Dropbox används för säker och trygg hantering av avtal och personliga uppgifter för att säkerställa efterlevnad av GDPR och övrig dataskyddslagstiftning.